måndag 6 februari 2012

Brytning

I DN Jobb som jag i bland bläddrar i när jag dricker min morgonkaffe hittade jag häromdagen en frågeställning i HR Panelen som enligt mig är en smula häpnadsväckande i det mångkulturella och moderna Sverige året 2012 .
"Hur ska jag övertyga en arbetsgivare att anställa mig, trots min polska brytning?".
 HR-utvecklare och direktörer svarar mycket seriöst på denna fråga: "Utgå inte från att arbetsgivaren ser din brytning som ett hinder!" , "Fokusera på dina styrkor och de kompetenser du besitter" osv. Men detta diskuteras ändå som ETT PROBLEM . Och det är chockerande enligt mig med tanke på att vi lever i enade Europa och i en globaliserad värld där arbetskraftrörelsen är en nödvändig självklarhet och något som snarare berikar och gör oss mycket mer kreativa, empatiska och kloka på jobbet än något som försvagar.
Jag har dock levt tillräckligt länge i Sverige för att veta att just språkpurism kan vara oerhört viktig när det kommer till frågan om en eventuell anställning av människor som är födda utomlands. Men jag förstår inte hur man kan diskutera mångfald och öppenhet utan att lära sig förstå och först och främst acceptera olika brytningar? Det verkar som att det är mycket mer okej att t.ex. bryta på engelska än på svenska. I New York och London jobbar tusentals människor (ofta på mycket höga positioner som kräver mycket bra språkkunskaper) som har alla möjliga brytningar och ingen bryr sig om detta. Albert Einstein hade en fruktansvärd brytning när han talade engelska men det spelade ingen roll.
Även i Hollywood har man insett att det är sexigt med lite brytning vilket har öppnat dörrar för sådana ganska begåvade skådespelare som Penelope Cruz eller Antonio Banderas...
Skulle några modiga och kula svenska trendsättare inte kunna börja skriva på sina stiliga bloggar om att det i vår är just brytning som gäller? Man ska bryta och ha accent eftersom det är ett bevis på att man är världsvan och arbetsam (man har ju ansträngt sig lite för att lära sig ett nytt språk) och dessutom modig (som vågat lämna det trygga bakom sig och söka nya chanser och utmaningar i ett nytt land).
 Så brytning är det trendigaste och bästa som finns just nu, jag lovar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar