torsdag 26 maj 2011

Om dåligt samvete och Miłoszåret

Det är roligt att blogga men inte alls kul att ha dåligt samvete på grund av att man under den senaste tiden inte haft tid att skriva. Och det har jag tyvärr: dåligt samvete på grund av brist på nya inlägg på min blogg. Det är inte klokt! Det dåliga samvetet borde inte vara människans kroniska tillstånd.
Jag borde vara lite mer så här:

Men annars är det bara bra. Jag sitter och bläddrar i Czesław Miłoszs diktsamlingar på svenska. Vi planerar till hösten flera projekt som sätter Miłoszs verk i centrum (i samband med Miłoszåret: http://www.milosz365.eu/) och jag behöver några bra citat.

Varhelst jag är, på vilken plats som helst
på jorden, döljer jag för människorna min förvissning:
jag är inte härifrån.
                  
Varhelst, översätting: Anders Bodegård


Eller kanske ett sådant fragment av en intervju med Miłosz:

Jag skriver av kärlek till denna världen och för att försöka finna de ord som i någon mån kan fånga, om så bara oändligt liten smula av dess rikedom och sammansatta beskaffenhet. Jag vet att dit når jag aldrig, liksom upptäcktsresanden, som vet att varje erövrad topp bara är ännu ett steg mot det alltid högre berg som gömmer sig därbakom.
                                                     för tidningen Libération

Sist men inte minst får ni inte missa Katarina Kvartersdag nu på lördag! Polska institutet bjuder då på ett mycket intressant samtal med Szymon Niemiec, polsk präst och HBTQ-aktivist
Mer om detta kan ni läsa här: http://www.polskainstitutet.se/katarina_kvartersdag_2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar