fredag 6 maj 2011

Tips från Michał - Ferdydurke på Turteatern

Det känns som att det är dags för spännande tips från mina medarbetare. I dag tipsar Polska institutets projektledare, Michał Piotrowski om Ferdydurke på Turteatern. Denna starka och galet skruvade iscensättning av Witold Gombrowiczs roman var en del  av Turteaterns stora Gombrowiczprojekt (som genomfördes i samarbete med Polska institutet):

Ingen som har sett Turteaterns Ferdydurke kan undgå känslan av att man har varit om något viktigt. Något stort som lämnar sina spår. Teaterbiennalens jury delar tydligen min åsikt – Ferdydurke av Witold Gombrowicz i Erik Holmströms genomtänkt galna och supersmarta regi har valts ut till Teaterbiennalen 2011 och spelas i Gävle nästa vecka: www.teaterbiennalen.se/performance/ferdydurke-turteatern/.
Jag har följt föreställningen från tidiga samtal om romanen med regissören, genom rep och premiären februari 2009 ända till gästspelet i Polen 2010 på Gombrowiczfestivalen där Ferdydurke tagits emot av polska publiken på Radoms mastodonta stadsteater med stående ovationer som aldrig ville ta slut. Jag trodde att föreställningen var redan fulländad. Men icke!
Igår kväll var jag i Kärrtorp och satt i publiken igen och såg att den lyckades att mogna och växa sig ännu tydligare och starkare. Jag satt hänförd, road och omskakad på nytt och förundrades över den helt fenomenala ensemblen som briljerade med Nils Poletti i spetsen med sin storslagna gestaltning av den galet krävande roll. Inte ens Gombrowicz själv kunde ha uttalat sina absurdistiska repliker i kilometerlånga monologer mera trovärdigt. Och så måste jag bara nämna Jesper Feldt som är genialisk i varenda liten nyans. Jag blir mållös. Det får inte missas!

Michał Piotrowski (i en outfit à la Ferdydurke!)

Tilläggas kan att om någon är nyfiken och vill läsa lite mer om Turteaterns stora och mycket lyckade satsning på Gombrowicz (som påbörjades redan 2008) så kan man bläddra lite i Polska institutets arkiv t.ex. här:
http://www.polskainstitutet.se/polsk_host_och_var_pa_turteatern
Men först och främst kolla Turteaterns hemsida:
http://www.turteatern.se/index.php?option=com_content&view=article&id=141:den-sista-maenniskan&catid=2:pa-scen&Itemid=2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar