tisdag 10 januari 2012

Kvinnan bakom mannen?

Jag har precis kommit tillbaka från Warszawa. Bland böckerna som tyngde min enorma väska på vägen till Stockholm fanns en bok som jag själv kanske inte skulle köpt men jag fick den som en försenad julklapp.
Och jag måste säga att just denna bok blev en mycket positiv överraskning.

Det är en självbiografi av Danuta Wałęsa, Lech Wałęsas fru, "den osynliga kvinnan" bakom Solidaritets ikon (som i dag har lika många vänner och beundrare som fiender), hemmafrun och modern till hans åtta barn. Jag måste erkänna att jag inte skulle köpt hennes bok pga mina egna fördomar mot just hemmafruar... Men Danuta Wałęsa har lärt mig en viktig läxa.
Hon har en mycket enkel bakgrund med avslutad skolutbildning på grundskolans nivå.Hennes liv var dock så rikt i erfarenheter att hela boken kan läsas som en slags utvecklingsberättelse. Berättelsen om kvinnan som alltid varit mycket stark men pga av många orsaker och existerande strukturer valde att underordna sig, att leva för andra.


Bilden från "Danuta Wałęsa. Marzenia i tajemnice", Wydawnictwo Literackie

Hennes man var aldrig hennes partner, han var också långt ifrån någon tillförlitlig make eftersom han ägnade sig helt och hållet åt kampen mot kommunismen och sedan åt den stora politiken. Och så var det barnen som bara kom och kom...  Danuta var oftast mycket ensam och hade det mycket tufft. Hennes förhållningssätt till verkligheten anpassades efter förhållandena och karakteriserades (oftast) av en slags total avtrubbning. Hon försökte att inte tänka och inte känna för mycket. Hon bara kämpade på, totalt nedsänkt i vardagliga sysslor, rutiner och kampen för överlevnad (deras ekomoniska situation var under långa perioder mer en katastrofal).
Dagens Danuta har äntligen tid och utrymme för sig själv och sina tankar. Hon är mycket ärlig i sina beskrivingar av minnen som ofta var mycket smärtsamma. Hon är mycket kritisk. Hon är dock inget offer, inte längre i alla fall. Hennes bok borde översättas till många språk eftersom det inte bara är ett intressant tidsdokument men också en mycket nyansrik och sammansatt beskrivning av patriarkaliska strukturer.

Omslaget är lite sådär...

 "Danuta Wałęsa. Marzenia i tajemnice", Wydawnictwo Literackie


Mer om boken kan ni läsa här:

http://www.reuters.com/article/2011/11/22/us-poland-walesa-book-idUSTRE7AL19H20111122

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar