tisdag 12 april 2011

Om någon undrar varför...

Om någon undrar varför min blogg heter Allt är bara bra, men… så måste jag konstatera att den nyfikna personen säkert inte kommer från Polen. I mitt hemland umgås man bl.a. genom att klaga och lilla ordet ”men” passar bra i alla sammanhang. Allt är bra men vädret är dåligt, hälsan sviker, vännerna har glömt bort en och priserna stiger. Därför har det alltid varit svårt för mig att svara korrekt på den enkla svenska hälsningen ”Hur går det? Det räcker ju inte att svara ”Bara bra”! Det är på något sätt ofullständigt. Det rätta svaret borde låta ”Allt är bara bra, men…” Detta händiga ”men” som gör oss möjlighet att börja klaga och hitta varandra i missnöjet...
Så på frågan ”Hur går det på Polska institutet?” måste jag svara att det är bara bra men mycket intensivt och lite stressigt. Det är många stora projekt som vi förbereder till hösten då Polen är i ordförande i EU och det är också många viktiga saker som händer redan nu. Man har hela tiden en känsla av att man inte hinner med någonting.
Och på tal om att inte hinna med ett och annat så är det inte så många fler som hinner se den fantastiska utställningen på Nationalmuseet i Warszawa som heter ”We want to be modern” och pågår till den 17 april. Den presenterar oerhört spännande projekt av polska formgivare som skapades redan på 50- och 60- talet
Och här kan ni se min favorit möbel från utställningen. Fin, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar